Flea - loď kategorie FSR E400

Super vhodné pro malé a velké kluky!

Asi před 6 lety jsem zakoupil dvě uvedené lodi se záměrem naučit svého syna reakcím na rychlejší model, než začne jezdit s modely rychlejších kategorií. Již tehdy se tyto trupy proháněly v rámci seriálu mistrovství ČR kategorií M, i když dlouho jako nemistrovská kategorie. V roce 2003 bylo rozhodnuto, že se tato kategorie FSR E400 stane v roce 2006 mistrovskou pro soutěže mistrovství žáků ČR.

Pro soutěže platí tyto základní pravidla:

Soutěží se na trojúhelníkové trati o straně 30 m, rozjížďka trvá 5 minut a najednou muže jet až 8 modelů.

Více o pravidlech najdete v následujícím dokumentu na straně 28:
http://www.svazmodelaru.cz/odbornosti/klom/pravidla/pravidla_ex_4.doc.

Chtěl bych se podělit o několik poznatků z provozu těchto modelů. Uvedený model se prodává buď jen laminátový plovák bez vybavení nebo ustrojený model - tj. s vlepenou lodní hřídelí (s přírubou pro uchycení motoru řady 400) a s vlepeným pouzdrem kormidla. Plováky bývají většinou již barvené z výroby, přesto doporučuji kontrolu netěsnosti trupu - předejdete tak možnému problému později (hlavně poruchám RC soupravy) obr.1 a 2.

flea flea

Pokud si pořídíte model neustrojený, na obr. 3 jsou rozměry, jak hřídel a kormidlo do trupu zalepit. Doporučuji, aby prostor mezi pouzdrem hřídele (např.mosaznou trubkou 4 mm) a dnem trupu byl vyplněn klínkem. Ten má dvě funkce: vede loď přímým směrem a zabraňuje vytržení hřídele. Klínek je např. z mosazi nebo oboustranného kuprextitu a je připájen k pouzdru a proříznutím trupu protažen alespoň částečně dovnitř trupu.

Aby nedošlo při kolizích s bójkami či jinými modely k vytržení tohoto klínku s celou hřídelí, provrtám do tohoto klínku malý otvor v horní části, která již bude uvnitř trupu. Do tohoto otvoru vložím např. kulatinu průměru 1 mm. Používám malé hřebíčky délky asi 12 mm. Pak to vše laminuji kousky skelné tkaniny. Na obrázku je i tvar motorové přepážky - pokud použijeme lodní hřídel s přírubou pro motor, pak není tato přepážka nutností.

flea nákes flea chlazení

Na dalších fotografiích je vidět instalace vodního chlazení motoru. V prodejnách se sežene spirála pro motory 400, pro vlastní chlazení stačí i 4 až 5 závitů hliníkové trubičky (obr. 4). Vstupní trubičku vedeme co nejšikměji, stačí aby vyčnívala jenom zadním koncem mírně ze dna lodi. (Pokud budou problémy a při jízdě není vidět vodu vytékat, zkuste celé chlazení před jízdou naplnit vodou. Jestliže ani to nepomůže, je nutné vstupní trubičku zvednout nebo přemístit jinam.) obr.5.

Stávalo se nám, že se vodní chlazení ucpalo (listím apod.) a nefungovalo, ale nedošlo k zničení motoru. Proto je možné provozovat tato modely i bez chlazení, ale s rizikem: při namotání nečistot na šroub je motor ohrožen!

Tyto malé motory mají slabinu na držácích uhlíků - jsou to plíšky z pérobronzu na kterých je natemován uhlík. Při větších odběrech dochází k vyhřátí těchto plechů a tím ztrátě pružnosti. Na obr.6 je vidět příklad provedení chlazení těchto držáků uhlíků.

flea vstup chlazení flea chlazení uhlíků

Pokud budete chtít s tímto modelem na soutěže, pak musí obsahovat některé náležitosti:


flea bespečnostní smyčka flea držak startovního čísla

Osobně používám přijímačové baterie - mám jistotu, že i při vybitých bateriích se dovleču ke břehu. Ale není to nutnost- model s bateriemi Sanya 1000mAh vydrží jezdit cca 9 minut a soutěžní jízda trvá 5 minut.

Pár poznámek k provozu:

flea vypínač přijímačových baterií flea plošky pro upevnění

- Nezapomeňte na plošky pro šroubky na hřídeli a na ose kormidla ! obr.10.

- Proveďte kontrolu pevné spojky pro spojení motoru a hřídele. Prodávají se totiž ve velmi špatné kvalitě a házejí. Dochází k drhnutí o těleso držáku motoru.

- Motor s hřídelí musí být spojen tak, aby mezi zadním ložiskem pouzdra a unašečem šroubu na hřídeli v jedné poloze byl tento unašeč opřen do ložiska a v druhé poloze byla malá mezera - vůle. Mezi unašeč a ložisko se dává podložka - nejčastěji teflonová.

- Tvar horní části trupu způsobí, že při převrhnutí modelu se sám vrátí do správné polohy a můžeme pokračovat v jízdě. Je ale nutné zajistit, aby se nám do poklopu nevysypaly baterie, přijímač… Tím by bylo porušena poloha těžiště a loď by se nám sama nepřevrátila zpět. Na zajištění příslušenství v lodi se používají hlavně suché zipy a já ještě to jistím kousky pěny - obr.11.

- Bo poklopu v nejvyšším místě udělejte malou dírku - nebojte se tolik vody jím do lodi nenateče, ale zajistí, že při jízdě (kdy uvnitř úplně uzavřeného trupu vniká určitý podtlak) se nám kolem hřídele nebude nasávat voda do lodi- obr.12. Poklop se lepí izolepou. Doporučuji to vyzkoušet, ne každá se hodí do každého počasí!

flea upevnění dílů flea odvzdušnění

- Dlouhé roky provádím mazání hřídelí silikonovou vazelínou (používají rybáři na mazání). Ihned po jízdách vytáhnu hřídel, otřu a vysuším a lehce namažu silikonem. Teprve před další soutěží hřídel znovu otřu a lehce namažu silikonem a vložím do pouzdra hřídele (většina silikonu stejně zůstane setřena na ložisku). Mezi unašeč a ložisko dám před jízdou kapku oleje - používám tlumičový olej (je řídký a snáší vysoké otáčky). Stejně tak mažu silikonem hřídel kormidla.

- Přímo v motoru jsou 2 odrušovací kondenzátory. Přidávám ještě jeden mezi + a - přívody obr.13.

flea odrušení motoru flea lodní šrouby

- Lodní šrouby používám pro rekreační jízdy Graupner 25 mm Nr. 451.0, pro soutěže kovové šrouby průměr cca 26 mm od fy Stolarek z Polska – obr.14.

- Rozmístění vybavení v modelu je vidět na obr.15.

 

flea vnitřní uspořádání

- Serva přišroubuji na dřevěné špalíčky – obr.16.

flea upevnění serva

Jízdní vlastnosti se upravují hlavně posunem pohonných baterií v modelu.

Moje vybavení a uspořádání je vidět na fotografiích a není závazné. Každý si jej upraví podle vlastních představ a možností. Zatím stále používám 5 let staré pohonné baterie NiCd Sanyo 1000mAh, ale zkoušel jsem i Telinky NiMH 1400mAh. Ty bohužel zatím nemají životnost (cca 1 sezónu).

Jinak Vám přeji s touto blechou (ang. Flea) hodně hezkých zážitků a těším se na setkání na závodech nebo jinde u vody.

Miroslav Foltýn (MiF)

foltyn_m@seznam.cz